Join Telegram

Click Here
Join WhatsApp GroupJoin Now
Join Telegram GroupJoin Now

CTET Syllabus 2022 Pdf Download in Hindi/English For Paper 1 & 2 सीटेट सिलेबस

CTET Syllabus 2022 Download pdf in Hindi/English. Download CTET Exam Syllabus Pdf for Paper 1 & 2, Download CTET 2022 Syllabus & Exam Pattern Pdf. There are two Papers in CTET 2022 with different Syllabus, Exam Pattern & difficulty level. Candidates can download CTET Syllabus 2022 & Exam Pattern for exam of CTET Level 1 & 2 Exam 2022. We have uploaded all the latest and the exact CTET Level 1 & 2 Syllabus and Exam Pattern. Aspirants can also get the CTET Previous Year Question Papers PDF link in the below sections.Therefore, all the candidates can easily and freely download CTET Syllabus in Hindi pdf by clicking that link.

CTET Admit CardClick Here
CTET Previous Year PapersClick Here
UGC NET SyllabusClick Here

Candidates aspiring to serve as teachers for Classes 1st to 5th (Primary Stage) need to appear for CTET Paper 1 and candidates aspiring to serve as teachers for Classes 6th to 8th need to appear for CTET Paper 2.Candidates scoring a minimum of 60% marks will be issued Eligibility Certificate by the board.

Complete details about Exam Pattern and CTET Syllabus 2022 (Paper 1 and Paper 2) are given below:

Paper-I is for classes I to V.
Paper-II is for classes VI to VIII.

Official CTET Syllabus Download pdf in Hindi/English Free

Download CTET Syllabus 2022 Paper 1 in PDF format
Download CTET Syllabus 2022 Paper 2 in PDF format

CTET Syllabus 2022 Paper 1: Exam Pattern (Classes I to V)

Primary Stage: (Exam Duration – 2.30 hours)

Structure and Content (All Compulsory):

SubjectQuestionsMarks
Child Development and Pedagogy30 MCQs30 Marks
Language I (Compulsory)30 MCQs30 Marks
Language II (Compulsory)30 MCQs30 Marks
Mathematics30 MCQs30 Marks
Environmental Studies30 MCQs30 Marks
Total150 MCQs150 Marks

1 – The Exam will be written Objective Type. परीक्षा वस्तुनिष्ठ प्रकार की होगी ।
2 – Question Paper will consist 150 Questions. प्रश्न पत्र में 150 प्रश्न होंगे
3 – Paper Will be of Child Development and Pedagogy, Language I & II, Mathematics, Environmental Studies.पेपर बाल विकास और शिक्षाशास्त्र, भाषा I और II, गणित, पर्यावरण अध्ययन विषयों का होगा।
4 – Each question carries 01 Marks So paper will be of total 150 marks.पेपर कुल 150 अंकों का होगा।
5 – Time duration of exam will be given 02.30 Hours.परीक्षा की समय अवधि 02.30 घंटे दी जाएगी।
6 – There will be No Negative Marking. नकारात्मक अंकन नहीं होगा ।

Detailed CTET Syllabus Pdf Subject Wise Paper I (for classes I to V) 

I. Child Development and Pedagogy 30 Questions
(a) Child Development (Primary School Child)15 Questions
• Concept of development and its relationship with learning विकास की अवधारणा और सीखने के साथ इसका संबंध
• Principles of the development of children बच्चों के विकास के सिद्धांत
• Influence of Heredity & Environment आनुवंशिकता और पर्यावरण का प्रभाव
• Socialization processes: Social world & children (Teacher, Parents,Peers) समाजीकरण प्रक्रियाएं: सामाजिक दुनिया और बच्चे (शिक्षक, माता-पिता, साथी)
• Piaget, Kohlberg and Vygotsky: constructs and critical perspectives पियाजे, कोहलबर्ग और वायगोत्स्की: निर्माण और आलोचनात्मक दृष्टिकोण
• Concepts of child-centered and progressive education बाल केंद्रित और प्रगतिशील शिक्षा की अवधारणा
• Critical perspective of the construct of Intelligence इंटेलिजेंस के निर्माण का महत्वपूर्ण परिप्रेक्ष्य
• Multi-Dimensional Intelligence बहुआयामी खुफिया
• Language & Thought भाषा और विचार
• Gender as a social construct; gender roles, gender-bias and educational practice एक सामाजिक निर्माण के रूप में लिंग; लिंग भूमिकाएं, लिंग-पूर्वाग्रह और शैक्षिक अभ्यास
• Individual differences among learners, understanding differences based on diversity of language, caste, gender, community, religion etc. शिक्षार्थियों के बीच व्यक्तिगत मतभेद, भाषा, जाति, लिंग, समुदाय, धर्म आदि की विविधता के आधार पर मतभेदों को समझना
• Distinction between Assessment for learning and assessment of learning; सीखने के आकलन और सीखने के आकलन के बीच अंतर
• School-Based Assessment, Continuous & Comprehensive Evaluation; स्कूल-आधारित मूल्यांकन, सतत और व्यापक मूल्यांकन
• Formulating appropriate questions for assessing readiness levels of learners; for enhancing learning and critical thinking in the classroom and for assessing learner achievement. शिक्षार्थियों की तैयारी के स्तर का आकलन करने के लिए उपयुक्त प्रश्न तैयार करना; कक्षा में सीखने और आलोचनात्मक सोच को बढ़ाने और शिक्षार्थी की उपलब्धि का आकलन करने के लिए
(b) Concept of Inclusive education and understanding children with special needs5 Questions
•Addressing learners from diverse backgrounds including disadvantaged and deprived वंचित और वंचितों सहित विविध पृष्ठभूमि के शिक्षार्थियों को संबोधित करना
• Addressing the needs of children with learning difficulties, ‘impairment’ etc. सीखने की कठिनाइयों, ‘बाधा’ आदि वाले बच्चों की जरूरतों को पूरा करना
• Addressing the Talented, Creative, Specially abled Learners प्रतिभाशाली, रचनात्मक, विशेष रूप से सक्षम शिक्षार्थियों को संबोधित करना
(c) Learning and Pedagogy10 Questions
• How children think and learn; how and why children ‘fail’ to achieve success in school performance. बच्चे कैसे सोचते और सीखते हैं; बच्चे कैसे और क्यों स्कूल के प्रदर्शन में सफलता प्राप्त करने में ‘असफल’ होते हैं
• Basic processes of teaching and learning; children’s strategies of learning; learning as a social activity; social context of learning. शिक्षण और सीखने की बुनियादी प्रक्रियाएं; बच्चों की सीखने की रणनीतियाँ; एक सामाजिक गतिविधि के रूप में सीखना; सीखने का सामाजिक संदर्भ
• Child as a problem solver and a ‘scientific investigator’ बच्चा एक समस्या समाधानकर्ता और एक ‘वैज्ञानिक अन्वेषक’ के रूप में
• Alternative conceptions of learning in children, understanding children’s ‘errors’ as significant steps in the learning process. बच्चों में सीखने की वैकल्पिक अवधारणाएँ, बच्चों की ‘त्रुटियों’ को सीखने की प्रक्रिया में महत्वपूर्ण कदमों के रूप में समझना
• Cognition & Emotions अनुभूति और भावनाएं
• Motivation and learning प्रेरणा और सीखना
• Factors contributing to learning – personal & environmental सीखने में योगदान देने वाले कारक – व्यक्तिगत और पर्यावरणीय

5546 RSMSSB PTI Recruitment 2022

III. Language – II – 30 Questions
(a) Comprehension15 Questions
Two unseen prose passages (discursive or literary or narrative or scientific) with question on comprehension, grammar and verbal ability. समझ, व्याकरण और मौखिक क्षमता पर प्रश्न के साथ दो अनदेखी गद्य मार्ग (विवेकपूर्ण या साहित्यिक या कथा या वैज्ञानिक)।
(b) Pedagogy of Language Development15 Questions
• Learning and acquisition सीखना और अधिग्रहण
• Principles of language Teaching भाषा शिक्षण के सिद्धांत
• Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool सुनने और बोलने की भूमिका; भाषा का कार्य और बच्चे इसे एक उपकरण के रूप में कैसे उपयोग करते हैं
• Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form; मौखिक और लिखित रूप में विचारों को संप्रेषित करने के लिए भाषा सीखने में व्याकरण की भूमिका पर आलोचनात्मक परिप्रेक्ष्य
• Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders विविध कक्षा में भाषा सिखाने की चुनौतियाँ; भाषा की कठिनाइयाँ, त्रुटियाँ और विकार
• Language Skills भाषा कौशल
• Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing भाषा की समझ और दक्षता का मूल्यांकन करना: बोलना, सुनना, पढ़ना और लिखना
• Teaching – learning materials: Textbook, multi-media materials, multilingual resource of the classroom शिक्षण-अधिगम सामग्री: पाठ्यपुस्तक, बहु-मीडिया सामग्री, कक्षा के बहुभाषी संसाधन
• Remedial Teaching उपचारात्मक शिक्षण
II. Language I – 30 Questions
(a) Language Comprehension15 Questions
Reading unseen passages – two passages one prose or drama and one poem with questions on comprehension, inference, grammar and verbal ability (Prose passage may be literary, scientific, narrative or discursive). अनदेखे अंशों को पढ़ना – दो परिच्छेद एक गद्य या नाटक और एक कविता जिसमें बोध, अनुमान, व्याकरण और मौखिक क्षमता पर प्रश्न होते हैं (गद्य मार्ग साहित्यिक, वैज्ञानिक, कथा या विवेचनात्मक हो सकता है)।
(b) Pedagogy of Language Development15 Questions
• Learning and acquisition सीखना और अधिग्रहण
• Principles of language Teaching भाषा शिक्षण के सिद्धांत
• Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool सुनने और बोलने की भूमिका; भाषा का कार्य और बच्चे इसे एक उपकरण के रूप में कैसे उपयोग करते हैं
• Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form; मौखिक और लिखित रूप में विचारों को संप्रेषित करने के लिए भाषा सीखने में व्याकरण की भूमिका पर आलोचनात्मक परिप्रेक्ष्य
• Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders विविध कक्षा में भाषा सिखाने की चुनौतियाँ; भाषा की कठिनाइयाँ, त्रुटियाँ और विकार
• Language Skills भाषा कौशल
• Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing भाषा की समझ और दक्षता का मूल्यांकन करना: बोलना, सुनना, पढ़ना और लिखना
• Teaching – learning materials: Textbook, multi-media materials, multilingual resource of the classroom शिक्षण-अधिगम सामग्री: पाठ्यपुस्तक, बहु-मीडिया सामग्री, कक्षा के बहुभाषी संसाधन
• Remedial Teaching उपचारात्मक शिक्षण

UGC NET Syllabus 2022

IV. Mathematics – 30 Questions
(a) Content15 Questions
• Geometry ज्यामिति
• Shapes & Spatial Understanding आकार और स्थानिक समझ
• Solids around Us हमारे चारों ओर ठोस
• Numbers नंबर
• Addition and Subtraction जोड़ना और घटाना
• Multiplication गुणा
• Division विभाजन
• Measurement माप
• Weight वज़न
• Time समय
• Volume मात्रा
• Data Handling डेटा संधारण
• Patterns पैटर्न
• Money पैसे
(b) Pedagogical issues15 Questions
• Nature of Mathematics/Logical thinking; understanding children’s thinking and reasoning patterns and strategies of making meaning and learning गणित/तार्किक सोच की प्रकृति; बच्चों की सोच और तर्क पैटर्न और अर्थ और सीखने की रणनीतियों को समझना
• Place of Mathematics in Curriculum पाठ्यचर्या में गणित का स्थान
• Language of Mathematics गणित की भाषा
• Community Mathematics सामुदायिक गणित
• Evaluation through formal and informal methods औपचारिक और अनौपचारिक तरीकों से मूल्यांकन
• Problems of Teaching शिक्षण की समस्याएं
• Error analysis and related aspects of learning and teaching त्रुटि विश्लेषण और सीखने और सिखाने के संबंधित पहलू
• Diagnostic and Remedial Teaching नैदानिक ​​और उपचारात्मक शिक्षण
V. Environmental Studies – 30 Questions
(a) Content15 Questions
• Family and Friends: Relationships, Work and Play, Animals, Plants परिवार और दोस्त: रिश्ते, काम और खेल, जानवर, पौधे
• Food भोजन
• Shelter आश्रय
• Water पानी
• Travel यात्रा करना
• Things We Make and Do चीजें जो हम बनाते और करते हैं
(b) Pedagogical Issues15 Questions
• Concept and scope of Environment पर्यावरण की अवधारणा और दायरा ई की कैपेप्शन और विशेषता
• Significance of Environment , integrated Environment पर्यावरण का महत्व, एकीकृत पर्यावरण
• Environmental Studies & Environmental Education पर्यावरण अध्ययन और पर्यावरण शिक्षा
• Learning Principles सीखने के सिद्धांत
• Scope & relation to Science & Social Science विज्ञान और सामाजिक विज्ञान का दायरा और संबंध
• Approaches of presenting concepts अवधारणाओं को प्रस्तुत करने के दृष्टिकोण
• Activities गतिविधियां
• Experimentation/Practical Work प्रयोग/व्यावहारिक कार्य
• Discussion बहस
• CCE सीसीई
• Teaching material/Aids शिक्षण सामग्री/सहायक सामग्री
• Problems समस्या

Download CTET Syllabus 2022 Paper 1 in PDF format

CTET Syllabus 2022 Pdf Paper II: Exam Pattern (for Classes VI to VIII)

Elementary Stage: (Exam Duration – Two and half hours)

Structure and Content (All Compulsory):

SubjectQuestionMarks
1. Child Development & Pedagogy (compulsory)30 MCQs30 Marks
2. Language I (compulsory)30 MCQs30 Marks
3. Language II (compulsory)30 MCQs30 Marks
4. Mathematics and Science
(for Mathematics and Science teacher)
or
5. Social Studies/Social Science
(for Social Studies/Social Science teacher)
60 MCQs60 Marks
Total150 MCQs150 Marks

*For any other teacher – either (IV) or (V)

1 – The Exam will be written Objective Type. परीक्षा वस्तुनिष्ठ प्रकार की होगी ।
2 – Question Paper will consist 150 Questions. प्रश्न पत्र में 150 प्रश्न होंगे
3 – Paper Will be of Child Development and Pedagogy, Language I & II, Mathematics and Science or Social Studies/Social Science.पेपर बाल विकास और शिक्षाशास्त्र, भाषा I और II, गणित और विज्ञान या सामाजिक अध्ययन / सामाजिक विज्ञान, विषयों का होगा।
4 – Each question carries 01 Marks So paper will be of total 150 marks.पेपर कुल 150 अंकों का होगा।
5 – Time duration of exam will be given 02.30 Hours.परीक्षा की समय अवधि 02.30 घंटे दी जाएगी।
6 – There will be No Negative Marking. नकारात्मक अंकन नहीं होगा ।

Detailed CTET Syllabus Pdf Download Subject Wise Paper II (for classes VI to VIII)

I. Child Development and Pedagogy 30 Questions
(a) Child Development (Elementary School Child)15 Questions
• Concept of development and its relationship with learning विकास की अवधारणा और सीखने के साथ इसका संबंध
• Principles of the development of children बच्चों के विकास के सिद्धांत
• Influence of Heredity & Environment आनुवंशिकता और पर्यावरण का प्रभाव
• Socialization processes: Social world & children (Teacher, Parents,Peers) समाजीकरण प्रक्रियाएं: सामाजिक दुनिया और बच्चे (शिक्षक, माता-पिता, साथी)
• Piaget, Kohlberg and Vygotsky: constructs and critical perspectives पियाजे, कोहलबर्ग और वायगोत्स्की: निर्माण और आलोचनात्मक दृष्टिकोण
• Concepts of child-centered and progressive education बाल केंद्रित और प्रगतिशील शिक्षा की अवधारणा
• Critical perspective of the construct of Intelligence इंटेलिजेंस के निर्माण का महत्वपूर्ण परिप्रेक्ष्य
• Multi-Dimensional Intelligence बहुआयामी खुफिया
• Language & Thought भाषा और विचार
• Gender as a social construct; gender roles, gender-bias and educational practice एक सामाजिक निर्माण के रूप में लिंग; लिंग भूमिकाएं, लिंग-पूर्वाग्रह और शैक्षिक अभ्यास
• Individual differences among learners, understanding differences based on diversity of language, caste, gender, community, religion etc. शिक्षार्थियों के बीच व्यक्तिगत मतभेद, भाषा, जाति, लिंग, समुदाय, धर्म आदि की विविधता के आधार पर मतभेदों को समझना
• Distinction between Assessment for learning and assessment of learning; सीखने के आकलन और सीखने के आकलन के बीच अंतर
• School-Based Assessment, Continuous & Comprehensive Evaluation; स्कूल-आधारित मूल्यांकन, सतत और व्यापक मूल्यांकन
• Formulating appropriate questions for assessing readiness levels of learners; for enhancing learning and critical thinking in the classroom and for assessing learner achievement. शिक्षार्थियों की तैयारी के स्तर का आकलन करने के लिए उपयुक्त प्रश्न तैयार करना; कक्षा में सीखने और आलोचनात्मक सोच को बढ़ाने और शिक्षार्थी की उपलब्धि का आकलन करने के लिए
(b) Concept of Inclusive education and understanding children with special needs5 Questions
• Addressing learners from diverse backgrounds including disadvantaged and deprived वंचित और वंचित सहित विविध पृष्ठभूमि के शिक्षार्थियों को संबोधित करना
• Addressing the needs of children with learning difficulties, ‘impairment’ etc. सीखने की कठिनाइयों, ‘बाधा’ आदि वाले बच्चों की जरूरतों को पूरा करना
• Addressing the Talented, Creative, Specially abled Learners प्रतिभाशाली, रचनात्मक, विशेष रूप से सक्षम शिक्षार्थियों को संबोधित करना
(c) Learning and Pedagogy10 Questions
• How children think and learn; how and why children ‘fail’ to achieve success in school performance. बच्चे कैसे सोचते और सीखते हैं; बच्चे कैसे और क्यों स्कूल के प्रदर्शन में सफलता प्राप्त करने में ‘असफल’ होते हैं।
• Basic processes of teaching and learning; children’s strategies of learning; learning as a social activity; social context of learning. शिक्षण और सीखने की बुनियादी प्रक्रियाएं; बच्चों की सीखने की रणनीतियाँ; एक सामाजिक गतिविधि के रूप में सीखना; सीखने का सामाजिक संदर्भ
• Child as a problem solver and a ‘scientific investigator’ बच्चा एक समस्या समाधानकर्ता और एक ‘वैज्ञानिक अन्वेषक’ के रूप में
• Alternative conceptions of learning in children, understanding children’s ‘errors’ as significant steps in the learning process. बच्चों में सीखने की वैकल्पिक अवधारणाएँ, बच्चों की ‘त्रुटियों’ को सीखने की प्रक्रिया में महत्वपूर्ण कदमों के रूप में समझना
• Cognition & Emotions अनुभूति और भावनाएं
• Motivation and learning प्रेरणा और सीखना
• Factors contributing to learning – personal & environmental सीखने में योगदान देने वाले कारक – व्यक्तिगत और पर्यावरणीय

UPRVUNL Technician Grade 2 Recruitment 2022

II. Language I – 30 Questions
(a) Language Comprehension15 Questions
Reading unseen passages – two passages one prose or drama and one poem with questions on comprehension, inference, grammar and verbal ability (Prose passage may be literary, scientific, narrative or discursive) अनदेखे अंशों को पढ़ना – दो अंश एक गद्य या नाटक और एक कविता जिसमें समझ, अनुमान, व्याकरण और मौखिक क्षमता पर प्रश्न हों (गद्य मार्ग साहित्यिक, वैज्ञानिक, कथा या विवेचनात्मक हो सकता है)
(b) Pedagogy of Language Development15 Questions
• Learning and acquisition सीखना और अधिग्रहण
• Principles of language Teaching भाषा शिक्षण के सिद्धांत
• Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool सुनने और बोलने की भूमिका; भाषा का कार्य और बच्चे इसे एक उपकरण के रूप में कैसे उपयोग करते हैं
• Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form; मौखिक और लिखित रूप में विचारों को संप्रेषित करने के लिए भाषा सीखने में व्याकरण की भूमिका पर आलोचनात्मक परिप्रेक्ष्य;
• Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders विविध कक्षा में भाषा सिखाने की चुनौतियाँ; भाषा की कठिनाइयाँ, त्रुटियाँ और विकार
• Language Skills भाषा कौशल
• Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing भाषा की समझ और दक्षता का मूल्यांकन करना: बोलना, सुनना, पढ़ना और लिखना
• Teaching- learning materials: Textbook, multi-media materials multilingual resource of the classroom शिक्षण-अधिगम सामग्री: पाठ्यपुस्तक, बहु-मीडिया सामग्री कक्षा के बहुभाषी संसाधन
• Remedial Teaching उपचारात्मक शिक्षण
III. Language II – 30 Questions
(a) Comprehension15 Questions
Two unseen prose passages (discursive or literary or narrative or scientific) with question on comprehension, grammar and verbal ability समझ, व्याकरण और मौखिक क्षमता पर प्रश्न के साथ दो अनदेखी गद्य मार्ग (विवेकपूर्ण या साहित्यिक या कथा या वैज्ञानिक)
(b) Pedagogy of Language Development15 Questions
• Learning and acquisition सीखना और अधिग्रहण
• Principles of language Teaching भाषा शिक्षण के सिद्धांत
• Role of listening and speaking; function of language and how children use it as a tool सुनने और बोलने की भूमिका; भाषा का कार्य और बच्चे इसे एक उपकरण के रूप में कैसे उपयोग करते हैं
• Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written form; मौखिक और लिखित रूप में विचारों को संप्रेषित करने के लिए भाषा सीखने में व्याकरण की भूमिका पर आलोचनात्मक परिप्रेक्ष्य;
• Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders विविध कक्षा में भाषा सिखाने की चुनौतियाँ; भाषा की कठिनाइयाँ, त्रुटियाँ और विकार
• Language Skills भाषा कौशल
• Evaluating language comprehension and proficiency: speaking, listening, reading and writing भाषा की समझ और दक्षता का मूल्यांकन करना: बोलना, सुनना, पढ़ना और लिखना
• Teaching – learning materials: Textbook, multi-media materials, multilingual resource of the classroom शिक्षण-अधिगम सामग्री: पाठ्यपुस्तक, बहु-मीडिया सामग्री, कक्षा के बहुभाषी संसाधन
• Remedial Teaching उपचारात्मक शिक्षण

GPSC DYSO Recruitment 2022

IV. Mathematics and Science – 60 Questions
(i) Mathematics30 Questions
(a) Content – 20 Questions
• Number System संख्या प्रणाली
• Knowing our Numbers हमारी संख्या जानना
• Playing with Numbers नंबरों के साथ खेलना
• Whole Numbers पूर्ण संख्याएं
• Negative Numbers and Integers ऋणात्मक संख्याएं और पूर्णांक
• Fractions भिन्न
• Algebra बीजगणित
• Introduction to Algebra बीजगणित का परिचय
• Ratio and Proportion अनुपात और समानुपात
• Geometry ज्यामिति
• Basic geometrical ideas (2-D) बुनियादी ज्यामितीय विचार (2-डी)
• Understanding Elementary Shapes (2-D and 3-D) प्रारंभिक आकृतियों को समझना (2-डी और 3-डी)
• Symmetry: (reflection) समरूपता: (प्रतिबिंब)
• Construction (using Straight edge Scale, protractor, compasses) निर्माण (सीधे किनारे के पैमाने, चांदा, परकार का उपयोग करके)
• Mensuration क्षेत्रमिति
• Data handling
(b) Pedagogical issues10 Questions
• Nature of Mathematics/Logical thinking गणित/तार्किक सोच की प्रकृति
• Place of Mathematics in Curriculum पाठ्यचर्या में गणित का स्थान
• Language of Mathematics गणित की भाषा
• Community Mathematics सामुदायिक गणित
• Evaluation मूल्यांकन
• Remedial Teaching उपचारात्मक शिक्षण
• Problem of Teaching शिक्षण की समस्या
(ii) Science30 Questions
(a) Content20 Questions
• Food भोजन
• Sources of food भोजन के स्रोत
• Components of food भोजन के अवयव
• Cleaning food खाना साफ करना
• Materials सामग्री
• Materials of daily use दैनिक उपयोग की सामग्री
• The World of the Living द वर्ल्ड ऑफ़ द लिविंग
• Moving Things People and Ideas चलती चीजें लोग और विचार
• How things work चीज़ें काम कैसे करती है
• Electric current and circuits विद्युत प्रवाह और सर्किट
• Magnets चुंबक
• Natural Phenomena प्राकृतिक घटना
• Natural Resources प्राकृतिक संसाधन
(b) Pedagogical issues10 Questions
• Nature & Structure of Sciences विज्ञान की प्रकृति और संरचना
• Natural Science/Aims & objectives प्राकृतिक विज्ञान/उद्देश्य और उद्देश्य
• Understanding & Appreciating Science विज्ञान को समझना और उसकी सराहना करना
• Approaches/Integrated Approach दृष्टिकोण/एकीकृत दृष्टिकोण
• Observation/Experiment/Discovery (Method of Science) अवलोकन/प्रयोग/खोज (विज्ञान की विधि)
• Innovation नवाचार
• Text Material/Aids पाठ्य सामग्री/सहायक सामग्री
• Evaluation – cognitive/psychomotor/affective मूल्यांकन – संज्ञानात्मक/साइकोमोटर/प्रभावी
• Problems समस्या
• Remedial Teaching उपचारात्मक शिक्षण

5204 MP Patwari Recruitment 2022

V. Social Studies/Social Sciences – 60 Questions
(a) Content40 Questions
History
• When, Where and How कब, कहाँ और कैसे
• The Earliest Societies सबसे पुराने समाज
• The First Farmers and Herders पहले किसान और पशुपालक
• The First Cities पहले शहर
• Early States प्रारंभिक राज्य
• New Ideas नये विचार
• The First Empire पहला साम्राज्य
• Contacts with Distant lands दूरस्थ भूमि के साथ संपर्क
• Political Developments राजनीतिक विकास
• Culture and Science संस्कृति और विज्ञान
• New Kings and Kingdoms नए राजा और राज्य
• Sultans of Delhi दिल्ली के सुल्तान
• Architecture आर्किटेक्चर
• Creation of an Empire एक साम्राज्य का निर्माण
• Social Change सामाजिक बदलाव
• Regional Cultures क्षेत्रीय संस्कृतियां
• The Establishment of Company Power कंपनी पावर की स्थापना
• Rural Life and Society ग्रामीण जीवन और समाज
• Colonialism and Tribal Societies उपनिवेशवाद और जनजातीय समाज
• The Revolt of 1857-58 – 1857-58 का विद्रोह
• Women and reform महिला और सुधार
• Challenging the Caste System जाति व्यवस्था को चुनौती
• The Nationalist Movement राष्ट्रवादी आंदोलन
• India After Independence आजादी के बाद का भारत
Geography
• Geography as a social study and as a science भूगोल एक सामाजिक अध्ययन के रूप में और एक विज्ञान के रूप में
• Planet: Earth in the solar system ग्रह: सौरमंडल में पृथ्वी
• Globe ग्लोब
• Environment in its totality: natural and human environment पर्यावरण अपनी समग्रता में: प्राकृतिक और मानव पर्यावरण
• Air हवा
• Water पानी
• Human Environment: settlement, transport and communication मानव पर्यावरण: बसावट, परिवहन और संचार
• Resources: Types-Natural and Human संसाधन: प्रकार- प्राकृतिक और मानव
• Agriculture कृषि
Social and Political Life
• Diversity विविधता
• Government सरकार
• Local Government स्थानीय सरकार
• Making a Living जीविका चलाना
• Democracy लोकतंत्र
• State Government राज्य सरकार
• Understanding Media मीडिया को समझना
• Unpacking Gender लिंग भेद
• The Constitution संविधान
• Parliamentary Government संसदीय सरकार
• The Judiciary न्यायपालिका
• Social Justice and the Marginalised सामाजिक न्याय और हाशिये पर रहने वाले
(b) Pedagogical issues20 Questions
• Concept & Nature of Social Science/Social Studies सामाजिक विज्ञान/सामाजिक अध्ययन की अवधारणा और प्रकृति
• Class Room Processes, activities and discourse क्लास रूम प्रक्रियाएं, गतिविधियां और प्रवचन
• Developing Critical thinking आलोचनात्मक सोच विकसित करना
• Enquiry/Empirical Evidence पूछताछ/अनुभवजन्य साक्ष्य
• Problems of teaching Social Science/Social Studies सामाजिक विज्ञान/सामाजिक अध्ययन पढ़ाने की समस्याएं
• Sources – Primary & Secondary स्रोत – प्राथमिक और माध्यमिक
• Projects Work परियोजना कार्य
• Evaluation मूल्यांकन

Download CTET Syllabus 2022 Paper 2 in PDF format

CTET Previous Question Papers

Get CTET Previous Year Papers

⇒ Click Here To Download 

CTET December 2022 Exam Date

Notification Date – 31st October 2022
Starting Date – 31st October 2022
Last Date of Registration – 24th November 2022
Last Date of Fee Payment – 24th November 2022
Application Form Correction Date – 24th November 2022
Exam Date – December 2022
Admit Card – Click Here
Answer Key – December 2022
Result Date – January 2023

Important Links For CTET Syllabus 2022 Pdf Download

Join Telegram GroupClick Here
HomepageClick Here
Admit CardClick Here
Full CTET Notification 2022Click Here
Exam Schedule CTET 2022Click Here
Official Websitectet.nic.in

CTET Syllabus 2022: FAQs

How to download CTET Syllabus Of level 1 & Level 2 exam 2022?

The official syllabus pdf of CTET level 1 & Level 2 Exam has been uploded above.

Is there negative marking in CTET exam?

No, There will be No negative marking in CTET Level 1 & Level 2 examination.

Where to Download CTET Syllabus Pdf?

To download CTET Syllabus pdf please visit official website of IB  ctet.nic.in indiresult.in

What is the CTET Syllabus 2022?

Central Board of Secondary Education (CBSE) released CTET 2022 Syllabus 2022. According to notification CTET Syllabus is divided into two examinbation Level. Level 1 for Primary Teacher (Class 1 to 5) & Level 1 for Elementary Teacher (Class 6 to 8) posts.

Leave a Comment

Join WhatsApp GroupJoin Now
Join Telegram GroupJoin Now